Mindfulness/Andningkurs

Sinnesro/Fokus/Avslappning/Motverkar stress
Ett bra flöde i kroppen/Närvaro

Altiore har skapat mindfulness/meditationsstunder för dig som vill ge dig själv en lugn stund i vardagen, utan krav och stress. Time In kurserna baseras på mindfulness, meditation, KBT och Psykosyntes.

Här hålls enkla, avslappnande och rogivande meditationer som inte kräver någon förkunskap. Efter en kort inledning börjar vi vår egna, men också gemensamma stund. Genom guidning ges olika verktyg för hur du kan öva och se på saker och ting. Vi avrundar med ett kort litet ord om hur stunden varit. Alla jobbar enskilt, med sig själva under hela processen.

Numera visar t.o.m. forskningen att det handlar om hur vi förhåller oss till oss själva och vår omgivning som är den avgörande skillnaden. Det är inte på utsidan vi hittar verktygen för att må bra – det är i vårt inre!

Och det är vad Time In handlar om – att hitta det som är rätt för just dig, att få tillgång till din potential, och att vara trygg och självklar i att bejaka den. Det kan handla om så enkla saker som att säga ja, när du menar ja, och nej när du menar nej. Eller att förstå varför du ibland hamnar i konflikt med dig själv och andra och hitta en väg att lugnt komma vidare. T.o.m. att faktiskt tycka om dig själv – precis som du är! Ju bättre du förstår och tycker om dig själv, desto bättre kan du leda dig själv mot det liv du vill leva. Och för att göra det behöver du inkludera hela dig – kroppen, intellektet, känslorna och själen. Precis som en elitidrottare tränar både styrka, fysik, smidighet och mentalt för att nå sitt mål. Syntes – det är inte konstigare än så.

Var: Altiore Hälsa, Hultsfred.

START IGEN HÖSTEN 2017 

När:

Hur: 

Kursen är bindande och kostnaden är 100 kr per gång. Faktura på kursen skickas ut i slutet av September plus fakturerimgsavgift eller kan den betalas på plats med Swish.

Obs! Platserna är bindande

 
Meditation

Meditationen och andningen hjälper oss att leva här och nu.

Med rätt andning, det vill säga, långa djupa andetag och fokus kan man förebygga många saker. Felaktig andning kan i förlängningen leda till dåligt blodflöde till hjärnan med migrän, ångest, glömska och trötthet och i slutändan påverkas hela cellfunktionen.

Forskare vid Massachusetts General Hospital, ett universitetssjukhus som är knutet till Harvard, har genomfört en studie där de magnetröntgade försökspersonernas hjärnor.

En grupp fick delta i mindfulness, baserad meditationsundervisning under åtta veckor och uppmanades att meditera varje dag, medan en annan kontrollgrupp levde som vanligt. Alla deltagares hjärnor magnetröntgades igen efter åtta veckor, Det visade, att gruppen som mediterat, hade en tillväxt i det område som kallas Hippocampus, som bland annat är viktigt för inlärning och minnne, självmedvetenhet, medkänsla och introspektion. Det vill säga, det känns inte bara i kroppen utan kan också påvisas i hjärnan.

Erika håller i Time in kurser, en kombination hon gör av Mindfulness, Meditation, KBT & Psykosyntes.

 

Från Deltagare 

"Tack för en fantastisk upplevelse ikväll. Känner mig helt Slut inombords. Men oj så nyttigt. Detta ska jag fortsätta med. Balsam för själen"

"Du har en otroligt behaglig röst vilket gjorde att jag lätt kunde slappna av och fokusera!"

"Jag har aldrig känt såhär forut, märklig känsla, men jag känner mig lugn och allmänt fundersam... aldrig känt såhär, men skönt är det!"

 

 

 
 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)